Szárnyalnak a varjak
- Tarot interjú Marco Hietala-val
2007-03-24
A Nightwish-ből jól ismert Marco Hietala és testvére, Zac által még a nyolcvanas években útjára indított zenekar ma is él és virul, sőt szárnyal...legutóbbi albumuk, a Crows Fly Black kapcsán érett meg egy beszélgetés a zenekarral. A kérdéseinkre Marco Hietala válaszolt.
Az én szememben az új albumotok a legjobb, amit mindezidáig a Tarot letett az asztalra. A továbbiakban is ezen a sötétebb úton fog tovább haladni a zenekar?
Ezt nem tudjuk megjósolni. Az albumainkat mindig is mindenféle irány kitűzése, célcsoport meghatározása és egyéb koncepciók nélkül készítettük. Azt hiszem annyit kijelenthetek, hogy annyira súlyosak maradunk amennyire csak tőlünk telik.
A 'Crows Fly Black' cím mögött milyen sztori rejlik?
Az albumcím azt tükrözi vissza, hogy mi milyennek látjuk saját magunkat, a bandát. Varjak fekete serege suhan a csatatér felett és lakomázik a hullákból. Mi is feketében járunk és bántjuk a füleiteket. Ez elég egyértelmű, ha belegondolsz. A hasonnevű dal mögött viszont egész más sztori áll. Itt ez a hatalmas földönkívüli lény, egy harcias isten aki leszáll a fellegekből és minden élő lényt szétmorzsol a Földön. A varjak meg persze egy jót ebédelhetnek.
A múltban előfordult már, hogy hosszabb időre használaton kívül helyeztétek magatokat, és akadtak szép számmal mindenféle problémáitok is. Most, egy erősebb kiadóval a hátatok mögött mit gondoltok, milyen magasra szárnyalhatnak a varjak?
Az előző kiadóinkhoz hasonlítva a Nuclear Blast eddigi promóciós tevékenysége egy teljesen más szinten áll. Már most szerveztek nekünk koncerteket olyan helyekre, ahol korábban soha nem jártunk. Összehasonlíthatatlanul jobbak a kilátásaink. Most, hogy kapható az album, talán sikerül még ennél is magasabb szintre jutnunk. Na persze a zeneiparról beszélünk, úgyhogy nem árt, ha nem szárnyalnak túl magasra a reményeid, és felkészülsz a csalódásokra is. Ennyit azért megtanultam az elmúlt évek tapasztalatából.
A Spinefarm borzalmas munkát végzett az előző kiadványotok promotálásával és terjesztésével. Most a KingFoo/Nuclear Blast végre úgy figyel rátok, ahogy megérdemlitek?
Igazából Finnországban nagyon jól tette a dolgát a Spinefarm, és még az is az ő érdemük, hogy eljuttattak minket a Metal Blade-hez az Egyesült Államokban. A baj az európai Universal-összeköttetéssel volt. Itt az történt, hogy automatikusan a leányvállalataikhoz irányítottak bennünket, és gyakorlatilag semmilyen promóciót nem végeztek. Ez megint arról szól, hogy ilyen a zeneipar. Most viszont valóban azt remélem, hogy működni fog a hálózat. A KingFoo-val legalább valamennyire visszatértünk az önállósághoz, ami sokkal előnyösebb egy kis banda számára.
A bandatagok meglehetősen elfoglaltak, te Marco pedig különösen - és ha a Nightwish magához tér, még inkább elfoglalt leszel. Nem teszi ez kockára a Tarot jövőjét?
Ez egy olyan dolog, amit be kell ütemeznünk jó előre, ezzel számolnunk kell. Most van nyolc hónapunk, hogy minden tőlünk telhetőt megtegyünk a Tarot-ért, és szeptemberben majd átigazolok a másik táborba, amikor a Nightwish lemeznek jön el az ideje. Kockára tevésről tehát nincs szó, mert a Tarot is és a Nightwish is teljesen elegendő figyelmet kap. Ráadásul nagyban megkönnyíti a tervezést, hogy a két zenekarnak ugyanaz a menedzsmentje és az ügynöksége. A srácok az irodában mindig tudják, éppen hol van dolgom, és úgy alakítják az eseményeket, hogy az mindkét csapatnak javára váljon.
Annak idején hogy birkóztatok meg a nagyszerű Suffer Our Pleasures album kereskedelmi sikertelenségével? Mennyire vetette ez vissza az alkotókedveteket?
Ebben a sztoriban az a szomorú, hogy az egy nagyon jó album. Na jó, tekintve hogy bandatag vagyok, talán nem tudom ezt elfogulatlanul megítélni. De mégsem éljük ezt meg kudarcként, amennyiben a jövőben ugyanolyan jó dolgokkal képesek vagyunk előállni. Ezt tesszük most a Crows Fly Black lemezzel, és ezt fogjuk tenni a jövőben is.
Most két énekessel dolgoztok. Mi az előnye ennek a duplázásnak?
Először is kontrasztot ad azokhoz a számokhoz, ahol olyan énektémák vannak mint például a Bleeding Dust-ban. Sok helyen tudunk harmonizálni, vagy csak erősebben megszólaltatni a kórust. Aztán persze az is előny, hogy nem kell megállás nélkül ordítanod. Jó, hogy van még valaki, aki beszélhet a közönséghez - számomra ezek sem mellékesek.
A nyolcvanas évek végén tele voltatok motyóval a turnékon. Most mennyi cuccot cipeltek magatokkal és milyen márkákat részesítetek előnyben?
Hát igen, a nyolcvanas évek végéhez képest most kábé feleannyi backline-t pakolunk ki. Zac még mindig a Marshall stack-eket nyűvi, én pedig Warwick motyókat használok. Janne és Tommi Korg cuccokat használ, meg valami fura dolgot, amiről nekem lövésem sincs. Pecu-nak Sonor dobja van Paiste cinekkel.
A dalszerzés miként alakul a Tarot-ban, együtt dolgoztok valamennyire a dalokon vagy valamelyikőtök a fő dalszerző?
Én írom a szövegeket, és hárman, Zac, Janne és én vagyunk a fő dalszerzők, így demokratikusan. Általában Janne stúdiójában jövünk össze témákat mutogatni és próbálgatni. Ha kitaláltunk egy jó szerkezetet, akkor odaadjuk Pecu-nak és Tomminak, hogy nézzék meg, és csiszoljanak rajta, ha kell.
A hihetetlenül erős finn metal színtérről melyik a kedvenc bandád?
A Children Of Bodom dolgozik a legkeményebben, és ők a legsúlyosabb anyaszomorítók az országban!
Ha hozzávesszük a világ többi részét is, akkor melyik az a banda, akivel NAGYON elmennétek turnézni?
Régi Black Sabbath fanatikusként én ezzel a mostani Heaven And Hell bandával kelnék útra. Tony Iommi, Geezer Butler és Ronnie James Dio mind a gyerekkorom hősei.
És nekünk magyaroknak lesz esélyünk veletek headbangelni 2007-ben?
Egyelőre még nincs lekötve bulink Magyarországon, de már folyamatosan nézegetjük a nyári fesztiválokat. Reméljük, hogy a Crows Fly Black felkelti majd nálatok valamelyik koncertszervező érdeklődését!
Köszönöm a beszélgetést.
|