Marco Hietala, a szakllas, szke finn, aki jelents hasonlsgot mutat a Black Label Society gitrosval, Zakk Wylde-dal, nagyon jl rti a Nightwish-ben betlttt szerept. Most arrl beszlgetnk, mi a feladata, s milyen volt els alkalommal Anette-tal dolgozni.
UG: „Mit kuuluu?” krdezem tle, ez a „Hogy vagy?” finn formja. Motyog valami szmomra rthetetlent, majd rgtn a beszlgetsnk kzepbe vgunk. Arrl krdezem, ismerte-e a Nightwisht, mieltt csatlakozott.
Marco Hietala: Igen, ismertem a bandt, mert elg sok klnbz zenekarban jtszottam mr. Amikor a srcok debtltak, egy olyan banda elzenekara voltak, amelyben jtszottam. Azt hiszem, ez 1998-ban volt, egy olyan egyttessel, amelynek mai napig is tagja vagyok, a neve Tarot. Aztn jtszottam egy Sinergy nev zenekarral is, velk 5 htig turnztunk a Nightwish-sal Kzp-Eurpban. Mi voltunk az elzenekar abban az idben, s 2000-ben kezdtem igazn rjnni, hogy mr egszen naggy vltak, megvan a kzs hang kztk meg minden. s valahogy mr egsz csaldias volt, hogy ismertem a srcokat, meg egsz knnyedn tudtam beszlgetni Tuomas-szal is, mert rjttnk, hogy ugyanazokat a knyveket meg filmeket szeretjk. De aztn a srcok felhvtak 2001-ben, hogy rdekelne-e egy basszgitrosi lls a bandban. gy voltam vele, hogy ’H, rendben, tmegyek hozztok, megbeszljk a dolgokat, aztn megltjuk, mi fog trtnni’. s gy megllapodtunk abban, hogy kapok mg kt ht gondolkodsi idt, de mr akkor egszen biztos voltam abban, hogy el fogom vllalni. Akkortjt Helsinkiben ltem, elvonatoztam hozzjuk, k meg ott vrtak a vastllomson, hogy felvegyenek. Aztn rgtn egy benzinktra mentnk, vettnk egy halom srt, a prbateremben pedig elkezdtnk inni, jtszani, s minden mkdtt.
UG: A Tarot az a banda, amelyben a btyddal egytt zenlsz?
Marco: Igen, ez egy hossztv elktelezettsg, mr a ’80-as vekben elkezdtk. Szval elg rgta benne vagyok.
UG: Amikor elszr elkezdtl basszusgitron jtszani, mr akkor rezted, hogy olyan zent szeretnl jtszani, ami kombinlja a klasszikus stlust a metallal? Vagy fogalmad sem volt, milyen stlust fogsz vgl jtszani?
Marco: Igen, minden bizonnyal, metalrlt voltam egszen a kezdetektl fogva. Mg gyerek voltam, gy 8 ves, amikor az desapm egyik bartja flhallgatkat rakott a fejemre s azt mondta, ’Marco, ezt hallgasd meg’, majd elindtotta a Fireballt a Deep Purple-tl, n meg totl le voltam nygzve. Aztn persze megismertem a Rainbow-t is, amikor mg Dio volt az nekes, s a ’Gates of Babylon’ egyike volt a mindenkori kedvenceimnek. Szval igen, valami szimfonikus metal-fle mindig is velem volt.
UG: Szval, amit a Purple csinlt vekkel ezeltt, amikor nagyzenekarral jtszottak, s az, ahogyan Ritchie Blackmore tvzte a metalt s a klasszikus zent, az a pont, ahol elkezddtt szmodra ez az egsz?
Marco: Igen, azt szeretem. Mg most is. Persze, hallgattam ms bandkat is abban az idben, mint a Sabbath meg a Judas Priest, meg ilyeneket. Szeretem a szp kontrasztot alkot dolgokat kombinlni.
UG: Mieltt a Nightwish tagja lettl, egy msik ni nekessel, Kimberly Goss-szal dolgoztl egytt a Sinergyben. Mindig is vonzottak az nekesns bandk?
Marco: Igen, de azeltt nem kerltem be egy olyan bandba sem, amiben nekesn volt. Elsre a Nightwish is tasztott kicsit, az els kt album, amikor Tarja mg nagyon opers stlusban nekelt. Egy olyan albumot nem vennk meg. De amikor kicsit lgytott, mint pldul a Wishmaster nhny szmban, akkor rjttem, hogy azokat a szmokat nagyon szeretem.
UG: Szval a Wishmaster eltt gy gondoltad, hogy a banda kicsit fellengzs hangzs volt?
Marco: gy rtem, hogy az nekstlus, ha belegondolsz, amikor mindig opers technikkat hasznlsz, az nem igazn… szval az olyan szakmai, nem szenvedlyes.
UG: Milyen volt egytt dolgozni Tarja Turunennel?
Marco: Eleinte nagyon knny volt vele dolgozni, abban az idben egy tlagos finn vidki lny volt, mi meg finn vidki fik. Szval elg knny volt. s mg most is azt gondolom, hogy ami alapveten a kivlshoz vezetett, az az volt, hogy nhny nagyon rossz tancsra hallgatott, amit a frje adott neki, s vgl elkezdte gy gondolni, hogy messze rtkesebb, mint mi vagyunk. Azt hittk, k diktlhatnak minden szablyt, s ez nem gy volt. Mi meg nem engedtnk, ennyi az egsz.
UG: Milyen volt a Tarja ptlshoz vezet t? gy gondoltad, hogy ez egy lehetetlen feladat, vagy biztos voltl abban, hogy knnyen tallhattok valakit?
Marco: Elg vicces volt az egsz, mert tbb mint 2000 demot kaptunk, s vgl is mindet vgighallgattuk. Azt hiszem, n magam is vagy htszzat meghallgattam. Amit szrevettem, az az volt, hogy volt kztk rengeteg jvbeli nekes, rengeteg j nekes, de olyan szemlyek, akik mg nagyon naivak. Szval ahhoz, hogy felnjenek a bandhoz, mr lennie kellett volna egy-kt kzs albumunknak, s utna valsznleg jl teljestettek volna. De persze neknk valaki olyan kellett, aki rgtn tveszi a hangzst. s gy ktttnk ki Anette-nl, mert gy hangzik, mint aki mr megtanulta a sajt dolgt, rengeteg energija van s magas hangja, aminek elg r jellemz a tnusa.
UG: Milyenek voltak az els felvtelek Anette-tal? Knny volt t beilleszteni a bandrl kialakult kpbe?
Marco: A rgebbi albumok instrumentlis verziira nekelt elszr. Aztn meghvtuk t Finnorszgba egy prbaterembe, meghallgattuk ezeket lben, s akkor hallhattuk, hogy rendben, kpes r. Utna vltottunk nhny j demora, amikbl vglis a Dark Passion Play lett, azokat is elnekelte. Elgedettek voltunk.
UG: Teht amikor a stdiban voltatok, s a felvtel kezddtt, mr tudttok, hogy j dnts volt t bevenni bandba?
Marco: Igen, ebben egszen biztosak voltunk. Volt nhny szm az j albumrl, amiket elnekelt, s nagyon elgedettek voltunk vele. Tartotta a hangzst, megvolt az ereje s az rzkenysge, meg minden, ami a kett kzt van. Szval igen.
UG: Logikusan tovbbhaladva, most beszljnk arrl, hogyan kerltek rgztsre a dalok. A Dark Passion Play els kislemeze az Eva volt, egy szimfonikus ballada vonsokkal, fvsokkal s zongorval. Brillins hangnemvltozs kveti a szlt, a hangszerels minden szempontbl epikus. Valjban a klasszikus hangszeres rszek teljesen a gitroktl s dobtl elklntve lettek felvve, igaz?
Marco: Az Eva, meg az egsz album felvtelei akkor zajlottak, amikor mg nem volt nekesnnk. 2006 nyarn kt hnapot tltttnk azzal, hogy tnzznk mindent, hogy prbljunk, hogy megbeszljk, milyen nagyzenekari rszeket szeretnnk az albumon hallani. Br nagyrszt Tuomas rja a zent s a dalszvegeket, azrt szrmazott nmi zenei anyag tlem is, meg Empputl is. Kicsivel ezutn stdiba vonultunk, s elkezdtk felvenni a dolgokat. Tudod, mik az alapvet feladatok a stdiban: Prblod a megteremteni az alapokat, aztn elkezded rgzteni a basszus hangsvjt, a gitr hangsvjt, a dobokat, a billentys rszeket. Aztn a srcok elmentek Londonba az Abbey Road Studiba, a nagyzenekari felvtelekre. Elg mrges voltam, hogy ezt nekem ki kellett hagynom, de az Amorphis szmra nekeltem fel pr dolgot, kicsit elnyltak a felvtelek s mg ngy napot azzal kellett tltenem, gyhogy vglis kihagytam az Abbey Roadot emiatt. De azrt a srcok mesltk, hogy lenygz a sajt zendet ilyen igazn tkozottul j zenszek eladsban hallani! A stdizsrl mg annyit, hogy lnyegben minden nagyzenekari rsz rgztve volt, mieltt Anette elkezdte felnekelni az egsz albumot. s azt hiszem, ez egy olyan dolog volt, amitl is kicsit megrmlt, de vgl is sikerlt nagyszer munkt vgeznie. Amikor a kvetkez albumot kezdjk el kszteni, azt hiszem, is sokkal inkbb be lesz vonva mindenbe, amikor prblunk, meg sszerakjuk ezt az egszet. Most nem igazn volt eslye r.
UG: Visszatrve az elz krdsre, amikor Anette a stdiban felnekelte az Eva-t, mr minden nagyzenekari rsz rgztve volt? Ez elg ijeszt lehet egy jonc szmra.
Marco: Igen, azt hiszem. Az Eva esetben felvettnk egy demo verzit, Tuomas mr megrta a szvegeket meg a dallamot, szval amikor prbltunk 2006-ban s demofelvteleket ksztettnk, n felnekeltem az egszet, csak kb. egy oktvval mlyebben. Aztn mr csak el kellett kpzelnnk, milyen is lesz az egsz, ha egy lny nekli.
UG: Sokfle nekesi munkt vgeztl mr a Nightwishban, s a tbbi banddban is. Bntad valaha is, hogy nem te vagy az elsszm nekes egy bandban?
Marco: Nem, nem igazn bnom, mert elg szabad vagyok gy, pldul nem kell kmlnem annyira a hangomat, ha csak a show bizonyos rszeit kell nekem nekelni. Ez gy totl laza, msrszt meg imdok basszer is lenni, szval ez gy tnyleg elg j nekem.
UG: Beszlnl egy kicsit bvebben a gitrjtkodrl s a hangzsodrl? Annyi klnbz tonalits hallhat az albumon, pldul a ’Cadence Of Her Last Breath’ esetben a basszus tkletesen illeszkedik a szmba, s a ritmust is tkletesen kiegszti. Amikor megalkotod a sajt rszeidet egy szmban, gondolsz arra, hogyan fog Anette hangja szlni mellette?
Marco: (Rvid ttovzs) Umm igen, szeretek egysges egszknt tekinteni egy dalra. Amikor megvan az tlet egy szmhoz, akkor tudjuk a dallamokat, meg tudjuk milyen lesz az nek, s akkor prblom megkeresni a helyeket, amiket ki lehet tlteni, ha gy szksges. De tbbsgben egyszeren szeretek jtszani.
UG: Ht nagyon egyszeren jtszol.
Marco: Igen, mert n egy ilyen old school-gyerek vagyok, nagyon szeretem az olyan srcok munkssgt, mint Geezer Butler meg Bob Daisley. Tnyleg szeretek szimpln egy egyszer alapot tartani, s ha valahol van egy kis r, akkor oda lehet egy kis rtket, rdekessget krelni. Olyankor megprblok kitallni valamit, mert lnyegben a technikm megvan hozz. De ltalban egyszeren szeretek jtszani. s az n szemszgmbl ez egy olyan dolog, amivel egyidben tehetem slyosabb s klasszabb a hangzst. gy rtem, a bandnak n csak az egytde vagyok, de kpes vagyok befolysolni valaminek a hangzst. Szval igen, elg sokat gondolok erre.
UG: Emppuval konkrtan le szoktatok lni, hogy egytt gondolkodjatok az ltalatok jtszott rszeken?
Marco: Pontosan gy szoktuk, meg gyangy beszlgetnk a billentykrl, dobokrl… ’OK, akkor most itt ezt meg ezt csinljuk, hogy hangzik?’, meg ilyen hasonl bla-bla. Igen, bele szoktunk menni a rszletekbe.
UG: Annyi hangsvbl llnak ezek a szmok, hogy tnyleg t kell gondolnotok, mit is jtszotok. s a megfelel hang s hely megtallsa tnyleg elg bonyolult szitucikat hozhat ltre.
Marco: Igen, ez a legnehezebb dolgok egyike, - mikzben ilyen ermved van heavy metal dobokbl, gitrbl, basszusbl, billentykbl - amikor el kell kezdeni gondolkodni azon, hogy mi legyen a nagyzenekarral. s amikor megvan a terv, hogy mit kezdjnk a krussal vagy a nagyzenekarral, akkor ezt a tervet szben kell tartani, hogy nehogy tlzsba essnk nhny rsznl. Ez nha tnyleg ignyli a pontos tgondolst.
UG: Milyen tpus gitrt s erstket hasznltl a felvtelekkor?
Marco: Van kt Warwick Infinity neck-trough (2000), s egy (szintn Warwick) Vampyre modellem, ami nagyon-nagyon-nagyon remek. De az albumon az Infinityket hasznlom, mert hogy is mondjam, gy igazn illenek a kezembe. A gitrnyak egszen vkony s hossz, s gy sszesgben szeretem a hangzst. A gitrtest pedig reges alul s fell, ezek kzt halad t a nyak, s ez ad egy egyni hangzst. Amiket lben hasznlok, azok Warwick Pro Tube erstk. 1.0, ha jl emlkszek (valsznleg Marco a IX-re gondol), meg van egy pr mlyldm, nyolc hangfallal. Azt hiszem, a hangzsom legfontosabb rsze az a torzts, de olyan kis mrtkben, hogy ppen csak egy kicsit recseg. Ezek az alapvet dolgok, amiket hasznlok sznpadon s a stdiban is.
UG: Ezt a hangzst pedllal red el?
Marco: Igen, SansAmp GT1 vagy GT2, nem emlkszek. Ahogy mondtam, a torzts nem tl ers, pp hogy csak recseg kicsit. Amikor elg kemnyen jtszol, akkor rendesen torzt, s amikor lgyabb rszek kvetkeznek, igazn hallhatod a dolgot.
UG: A ’For The Heart I Once Had’ cm szmban pedig egy msik remek, egynyolcados hangokbl ll rszt hallhatunk. Emppu gitrszlja is kifejezetten lrai.
Marco: Igen, egyetrtek. Az n szemszgembl nzve, ha Emppu gitrjtkrl beszlnk, szerintem a srcnak sokszor rettenetesen j a dallamrzke. s ez egy olyan dolog, amit tnyleg nagyon cspek, mert remekl rzkeli, mit trtnik krltte, aztn beszll s megtallja a helyes hangokat. Arra gondolok, hogy kzlnk a tbbsgnek van valamilyen zenei kpzettsge, de nem vagyunk profi virtuzok. Leginkbb nmagunkat kpeztk, s az, hogy valaki gy rti a zent, nagyszer.
UG: Amit emltettl, az nagyjbl felfedi a banda titkt: mindennek a lnyegben, amit csinltok, ott van egy nagyon j szm. Egy Nightwish dal nem a dsztettsgtl fgg, a nagyzenekartl, krustl, zongortl vagy a hatalmas elkszletektl. Ezek inkbb csak mg jobb teszik a szmot.
Marco: Egyetrtek, nem azrt vesszk ignybe a nagyzenekart, hogy valami olyat adjunk a szmhoz, ami hinyzott belle. Ez csak egy rsze a hangzsnak, amikor taln csak tl ambcizusak vagyunk, de megprblunk vilgokat megmozgatni a zenvel.
UG: A ’The Islander’cm szm, amit te rtl s nekeltl fel, a banda egy msik oldalt mutatja be. Ismered Procol Harum ’Salty Dog’ cm szmt? A kt dal teljesen klnbz stlus, de hasonl a tmjuk – a hatalmas tenger s tvoli partok.
Marco: rtem mire gondolsz, ismerem, nha meghallgatom, szerintem j szm. A kt m teljesen klnbzik, de azrt rtem mire gondolsz, abban is megvannak a kpzeletbeli dolgok, meg a ltomsok a tengerrl.
UG: Honnan jtt az ihlet? Finnorszgban sok a tengerparti rsz?
Marco: Van nmi partvonalunk, meg Finnorszg elg vizes orszg, pokolian sok tavunk van. Szval a vz varzsereje innen szrmazhat, de persze tudom, hogy Tuomas enyhn szlva megszllottja a tengernek, hiszen egyetemista korban mlytengeri biolgusnak tanult.
UG: Honnan jtt ez az akusztikus, tengerszes hangulat?
Marco: Volt egy riffem, meg megvoltak a versk is, s rjttem, hogy ebbl kikerekedhet egy dal, ha megtallom a megfelel refrnt. Ahny alkalommal csak megprbltam egy verzit a refrnre, sosem reztem gy, hogy beleillene. Aztn arra gondoltam, hogy esetleg kicsit lehetne kicsit mlyebb, hogy lgyabb legyen az egsz, s elkezdett mkdni. A nagyzenekari elkszletek Mr Pip Williams-nek ksznhetek. Akusztikus formban el is ksztettem a demot, megvolt az tem, felvettem hozz nmi dobgp alapot, ami nagyjbl megegyezik azzal, ami most van a dalban, csak npi dobokkal, cintnyrok meg minden nlkl. Aztn egyszer lejtszottam a szmot a srcoknak, amikor egytt voltunk, s Tuomas azt mondta: ’H ember, ez remek!’. Odaadtam neki a demot, s vgl fel is vettk. Munkaszveget is rtam a dalhoz, ami alapjn elnekeltem nhny verst meg a refrnt, de Tuomas meghallgatta a szmot, s azt mondta: ’ Azt hiszem, szeretnm megrni ezt a szveget a magnyos vilgttoronyrl.’ n meg gy gondoltam, hogy ez illeni fog a dalhoz.
UG: s vgl is jtszol akusztikus gitron ebben a szmban?
Marco: Igen, lben is minden este eljtszottuk. gy rtem, a fesztivlszezonban kihagytuk, mert azok totlis technikai zrzavart jelentenek minden hangszer szmra. De gy a turnn, amikor az nll showjainkat csinljuk, amikor a technikusoknak van idejk hangolni, akkor minden este eladjuk.
UG: Egy basszerhoz kpest remekl bnsz a ritmusgitrral.
Marco: Anno innen indultam, s ahogy mr emltettem, n egy vidki finn src vagyok, Finnorszg kzps rszbl. Elszr akusztikus gitron jtszottam, de ha egy banda tagja akarsz lenni, ez nem egy olyan dolog, amivel ki fogsz trni egy ktezer lelkes falubl. Szval vgl a basszusnl s neklsnl ktttem ki.
UG: s ahogyan Anette voklozik a ’The Islander’-ben a te nekhangod mgtt, az fantasztikus.
Marco: Igen, remekl sikerlt, s amikor a srcok klipet akartak forgatni belle, igazn elgedettnek reztem magam. Amikor meglthattuk a vgeredmnyt, teljesen le voltam nygzve. Egy este 13000 fs kznsg eltt jtszottunk Svjcban, ittunk pr pohrkval, reggelre pedig e-mailben megkaptuk a vgleges verzit, gyhogy rgtn le is csekkoltuk. s n bizony megknnyeztem.
UG: Az elkszletek s sszetett ttelek tekintetben a msik vgletet jelenti az album nyitszma, a ’The Poet And The Pendulum’. Ez a szm nem csak a lemezt indtja el, de Anette hangjt is els alkalommal mutatja be a kznsg szmra, s ppgy klnbz zenei elemeket is felvonultat.
Marco: Elsre azrt gondoltuk, hogy remek nyitszm lenne belle, mert mindenki fogadni mert volna, hogy valami rvid, tmr szmmal indtunk, ami megfelel a rdiknak s lehet belle maxi. De arra gondoltunk, hogy: ’Rajta, csinljunk valami olyat, ami igazn bemutatja a hangulatt annak, amiben vagyunk’. Azt hiszem, nem is gondoltuk, hogy ez mennyire bejhet. Miutn hallottuk a lemez vgleges verzijt, gy reztk, hogy ’Ok, akkor vgl is ez tnyleg igazn bemutatja az albumon hallhat dolgok szles skljt’.
UG: Van kztetek olyan a bandban, aki konkrtan, komolyan szokott klasszikus zent hallgatni? Sibelius pldul egy a finn zeneszerzk kzl, s persze vannak mg msok is.
Marco: Azt hiszem, mi mind zeneileg aktv csaldokbl rkeztnk, az n apm igazi rgi jazzrajong, a szleimnek rengeteg klasszikus lemeze van, gy ezeket n is hallgattam, amikor fiatal voltam. s ezek a dolgok valahogy veled maradnak, ha tallsz nhny olyat, ami tetszik. Pldul Sibelius ’Finlandia’ cm mve igazn hatsos, a dallamok veled maradnak. Nagyon boldog vagyok, hogy olyan helyzetben vagyunk, hogy tudunk ezzel jtszani.
UG: Ezt a krdst mr feltettem ms svd s finn zenszeknek is: Ezek az orszgok mirt ilyen dramatikus s stt zent termelnek? Ugyanaz az indok, amirt (a napsttte, tengerparti) Kalifornibl indult el a Beach Boys? A magyarzat ennyire egyszeren kapcsoldik a vidkhez?
Marco: Ez egy olyan krds, amin mr mi magunk is gondolkodtunk, valahogy a nemzeti felfogsnak lehet kze ahhoz, hogy mindent ilyen stt mdon csinlunk. De msrszt mi, finnek, nem vagyunk annyira zordak, kicsit zrkzottak vagyunk, az igaz, de a nemzeti humor s minden hajlamos enyhn ilyen stt lenni. gy gondoljuk, hogy dr helyett mollban megrni valamit valahogy sokkal kifejezbb, teljesen lerombolhatod a zent s a harmnia falait, sokkal inkbb, mint drban.
UG: Korbban mr a lnyegbe pillantottunk a Nightwish zenjnek, s azt lttuk, hogy ezt a j szmok jelentik. De ez tbb ennl - a zene tletes anlkl, hogy hatalmaskod lenne, kihvst jelent a hallgat szmra. A banda olyan, mint egy tanult zlsforma – megkveteli a tbbszri hallgatst, hogy megrtsd, mi is trtnik.
Marco: Ez is egy olyan dolog, amivel egyetrtek. Pldul a Dark Passion Play kifejezetten slyos lmny egyetlen hallgatsra. s szintn szlva, a ksztsi procedra kzben, amikor tbbszr meghallgattam, szrevettem, hogy egszen belemlyedek. Habr mr hossz ideje prbltunk, mgis, amikor ksz volt, az sszes hangszerrel, a nagyzenekarral, a krussal, voklokkal meg mindennel, tlntt rajtam. s br nagy bizalmam volt az egsz projektben, mr az elejn, amikor elkezdtk, s meghallgattuk Tuomas demit, s meghallgatta az enymet, megvolt ez a bizalom, hogy igen, akkor ebbl valami igazn jt fogunk felpteni. De mgis, a vgeredmny fellmlta az elkpzelseket.
UG: Akkor tudttok, hogy a hallgatsg szmra ez kihvs lesz, hogy felfedezzk a teljes lemezt. Egyszer interjt ksztettem John McLaughlinnal, s mondta azt, hogy szeretn kicsit megdolgoztatni a hallgatkat, s nem szeretn, hogy a zenjt egyszer legyen hallgatni.
Marco: Igen, ez igaz, amikor kszted az albumot, kicsit olyan, mint egy gyjtemny, sszellts, szeretnd, ha hatsos lenne. Szeretnd, ha az emberek olyat reznnek, amire nem szmtottak, hogy rezni fogjk, szeretnd knnyekig meglepni vagy egszen megvadtani ket. Ez jelenti azt, hogy valami olyat csinlsz, ami szmt, ami meg tud mozgatni embereket.
UG: Gondolkoztok mr az j albumon?
Marco: Igen, Tuomasnak mr van pr szma, nekem is van nmi anyagom, ha vgznk a turnval, akkor el kellene kezdenem demzni otthon. Elkezdnk CD-ket cserlgetni s megltjuk, mi sl ki belle.
UG: s amire mr utaltl korbban, ez lesz Anette msodik albuma a Nightwish tagjaknt, s gy gondolod, hogy a kzremkdse sokkal nagyszerbb lesz.
Marco: Igen, gy van. Az elmlt idszakban csak prbltuk kitallni, hogy gymond, hol is vagyunk az erdben, mert tnyleg nem tudtuk. A demofelvtelek alapjn volt nmi fogalmunk, hogy milyen hangterjedelmet s milyen hangnemet hasznlhatunk a szmokban, s ennyi. De ezttal sokkal knnyebb lesz, rgtn belevghatunk mindennek a kzepbe.
Forrs: Nightwish.hu |